- Marieke
"Vanaf het begin dat we informatie gingen ophalen, merkten we hoeveel mensen een mening hadden en hoezeer die meningen uiteenliepen. We dachten hé, dat is interessant. Ik was toen net in gesprek met Sanna. Zij zei:
Als er zo’n grote groep is die daar wat van vindt, waarom ga je dan niet samen met die mensen het probleem definiëren en het daarna oplossen? We kwamen erachter dat we het samen met onze medewerkers wilden gaan ontwikkelen. Een van de basisprincipes van
design thinking."
Is dat bevallen?
- Marieke
"Het is heel goed bevallen. Terwijl het voor ons ook heel spannend was, omdat we het proces de kans moesten geven. Maar uiteindelijk hebben we met het design thinking proces het probleem zo duidelijk gedefinieerd, dat alle fasen daarna veel makkelijker waren."
- Sanna
"Ik bekijk het zo: als je performance management zou zien als een dienst die waarde moet leveren aan je mensen, dan is het eigenlijk een service. En waarom zouden mensen zich aan moeten passen aan de service? We hebben de rollen omgedraaid door samen met medewerkers te ontwerpen. Dat is een principe van
design thinking. Hierdoor hebben we een hele grote, complexe vraag tot een goed einde gebracht. Dat vind ik er heel mooi aan."