VodafoneZiggo wilde een nieuwe vorm van performance management voor haar mensen. Echt nieuw, echt beter. Daarom schakelde ze de Service Designers van Unplugged in. Dit leidde uiteindelijk tot GROW.
GROW ging in januari 2021 live. Binnen 1 kwartaal was meer dan 50% (4000+) van de medewerkers van VodafoneZiggo al actief met Grow aan de slag.
Een toekomstbestendig performance management
Het oude performance management droeg niet meer bij aan de ambitie van VodafoneZiggo. Er lag een grote en belangrijke opdracht bij HR: ontwikkel een methode die mensen beter in staat stelt om te werken aan hun toekomst en die van het bedrijf. Een werkomgeving waarin ze het beste uit zichzelf halen. Iets ontwikkelen wat echt bij je medewerkers en je organisatie past, en schaalbaar is voor een grote organisatie als VodafoneZiggo, dat vraagt om de juiste aanpak.
Design thinking als aanpak
Het succes zit ‘m in de manier waarop designers problemen aanpakken: met Design Thinking.
Dit is een iteratieve manier om tot echte vernieuwing te komen. Een die nauwelijks wordt toegepast in HR-vraagstukken, maar er juist heel geschikt voor is.
Bij Design Thinking is co-creatie cruciaal: ontwerp samen met de mensen die uiteindelijk je service gaan gebruiken.
Daarom zijn de medewerkers en hun leidinggevenden betrokken geweest bij elke stap. De besluitvorming (en het draagvlak) lag daarmee bij de doelgroep en niet bij het leiderschapsteam. Geen traditionele, hiërarchische besluitvorming dus.
Deze aanpak vroeg lef, ook van het MT.
Marieke Zuidema
Director People Development & Leadership, VodafoneZiggo
“Dit samen doen met de gebruiker was een enorm leerzame ervaring die wijzelf en onze medewerkers zeer waarderen. We hebben GROW zo kunnen vormgeven dat het optimaal bij VodafoneZiggo past. Performance management gaat nu echt over vooruitkijken.”
Resultaat
Uitgebreide research leverde allerlei wensen op. ‘Ontwikkeling’ bleek de grootste gemene deler. Mensen willen zelf regie hebben over hun ontwikkeling. En daarbij kijken ze graag vooruit, in plaats van achteruit. De belangrijkste peilers van GROW: 1. De regie ligt in handen van de medewerkers 2. De manager heeft meer de rol van coach en is minder sturend 3. Doelen zijn concreet en worden per kwartaal opgesteld in plaats van jaarlijks 4. Hierbij wordt altijd vooruit gekeken in zogenaamde previews.